Digitális Témahét 2020

Csatlakoztunk a a Digitális Témahéthez, felkerültünk a  2020-as Digitális Témahét programtérképre.

2020. jan. 13-14-én Safer Internet Napokat tartottunk  a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat koordinálásával az EU támogatásával.

Fülöp Hajnalka jött el közénk, s  „Netezz biztonságosan!” címmel interaktív foglalkozásokat tartott kicsiknek, nagyoknak egyaránt. 

 

 

2020. febr 25.  a szülők is jó tanácsokat kaptak Fülöp Hajnalkától.

 

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia szervezésében húsz iskola bevonásával szerveződött a Netmentor program, mely során 10 gimnazista diákunk  és a partneriskola – Veres Pálné Gimnázium –  12 diákja 3 napos képzésen vett részt, hogy ezt követően kortársaiknak tartsanak internetbiztonsági foglalkozásokat. Dr. Baracsi Katalin is eljött hozzánk, hogy tanárainknak érzékenyítő foglalkozást tartson.

Az 5 – 8. és a 0. évfolyam diákjai 3 témában interaktív módon dolgoztak fel olyan témákat, mint a megosztás és adatvédelem, vagy a médeihasználat.  Bejegyzésünket a programból itt olvashatják.

Terveztük a DTH 2020 -ra, hogy a BGSZC Teleki Blanka Közgazdasági Szakgimnáziumában is tartanak majd netmentoraink foglalkozásokat, melyeket a vírus miatt a jövő iskola évben tudjuk csak realizálni.

Az idei tanévben a DTH – n kiemelt szempont a a matematika, a természet- és mérnöki tudományok, valamint a művészet- és társadalomtudományok együttes megjelenítésére, ezért esett választásunk a “Hozzuk divatba a matekot” c. projektre.

 

Már január végén elindult a tervezés folyamata. A 10. osztály tagjainak és tanárainak együttműködését egy közös digitális faliújság segítette.

A projekt lezárása után mindenki számára megtekinthető

A csapatok megtekintették Az egy története c. filmet,  majd játékos kvízben mérték össze tudásukat.

A mai kor szellemében készítettek önéletrajzot és facebook profilt, utazási irodát nyitottak, filmet forgattak, logo-t  készítettek, megterveztek egy álomutazást a matematikusok pályafutásával  kapcsolatos helyekre, majd TeachMeet-en , azaz mikrokonferencián mutatták be egymásnak munkájukat. 

Számos kihívás során mutathatták meg képességeiket (1. feladat, 2. feladat, …).  Behangolták Ági nénivel a vizes üvegeket és igazi színházi társulattá kovácsolódtak Dóri néni pártfogásában. 

 
“A Matematika mindenütt”  lett nemcsak az első nemzetközi világnap, de a projekt mottója is. 

Mi mindent tanulhatnak a résztvevők?

A számok mindenütt ott vannak, a zenében, az irodalomban, az építészetben,  a természetben…

 

A jó hangulatról tanúskodik a próbák képes beszámolója:

 

A figyelem nemcsak az előadásra koncentrálódott.  A diákok nagy gonddal tervezgették a játékos, matematikusokkal kapcsolatos tevékenykedtető  foglalkozásokat is. Előkerültek a kísérleti és a segédeszközök, melyek már a fizika terem berendezéseként várták a nagy bevetést. A projekt egy újabb mérföldköve volt az a foglalkozás, amikor a csapatok egymásnak mutatták be a kiválasztott kísérletet, játékot, bizonyítást. Volt itt minden, mi számtannak ingere: derékszögű háromszög, sorozatból összeállt spirál, …

Kíváncsi volt mindenki mit keres a tojástartóban a ping-pong labda, vagy a főzőpohárban a henger, s a tanárnő plüss nyuszijai az iskolai projektben?

 

Íme a márc. 2-6. lázas készülődése képekben:

 

Az előadást kísérő prezi darabkái is a helyükre kerültek, Roxi, a nagy videó guru , ill. Andris a vágó segítségével.

Berendezésre került a színházterem is, szárítókötél idővonal, könyvnek álcázott tabletdoboz, kiskocsin beutazó ajándékdoboz….

S a szomorú “péntek” a jó kis szerdai főpróba után….. 

Karantén után… 

E projekt  “Nagy napja”  szeptemberre tolódik.

Az érdeklődők a projekttervet, s a diákok dokumentumait megtekinthetik és tanulmányozhatják a  hiperlinkeken. A felsősök pedig szeptemberben  részesei lehetnek a “Matek show” – nak.

Időközben egy partneriskolánk is akadt.  Az Aszódi Evangélikus Petőfi Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium lelkes csapata Ecker Erika vezetésével szintén a matematika világnapjára készülve keresett meg bennünket a közös projekt reményében. Örültünk az egymásra találásnak, s egy közös gyűjtemény kialakításában kezdtük meg a gyümölcsöző munkát.

A távoktatásban is számos projekt szerveződött.

Olvashattak róla az  “Iskolánk a tantermen kívüli oktatásban”  bejegyzés sorozatunkban. Melyek ezek?

Íme:

A 4. osztály  fantáziája Anita Holá vezetésével az iskolai közösségi oldalon indított “Esti mese online” projektben bontakozhat ki. Minden résztvevő megismerkedhet egy olyan szerethető világgal, ahol a jellemek élesen kirajzolódnak, s szabadjára engedheti érzelmeit szurkolva a jónak, a rossz feletti győzedelmeskedésének. 

Minden meséhez egy-egy kihívás is tartozik. E miniprojekt szerves része egy  2020. márc. 23-án indult “Život Konštantína a Metoda” (Konstantin és Metód élete) projektnek, melynek célja az értő, szlovák nyelvű olvasás. Visszatérve majd a “normál” tanrendbe egyfajta olvasó napló születik majd. Az esemény követői ezidáig Dana Hlavatá által papírra vetett kalandokkal ismerkedhettek meg, ápr. 20.ától pedig Peter Stoličný történetei következtek. Az osztály meseírásban is jeleskedik a nemzetközi “Slovenské rozprávky z celého sveta II” versenyen bizonyítottak.

Erről bővebben a Iskolánk a tantermen kívüli oktatásban I. bejegyzésben olvashatnak.

Az ötödikesek  elindultak az Egészség ösvényen,  melynek első állomása a környezetvédelem volt.  Kiváló produktumok születtek a labdajáték témakörön belül,  melyre licitálniuk kellett a diákoknak, így keltek el a sportágak jelennek meg a diákok keze nyomán.

Az 5. 6. osztályosok “Egy hetem otthon” c. projekt, ill. a 7. és 8. osztályosoknak szóló “Oktató anyag készítése” címmel indított projekt kapcsán kiváló tutorialok készültek sütés, főzés és apró tárgyak készítése témakörökben.

Bővebb tájékoztatás a Iskolánk a tantermen kívüli oktatásban II. bejegyzésben.

A gimnáziumi tanulók több mini projekt részesei lehettek, ill. lehetnek . A blog készítés rejtelmeiben merülhettek el az “Így neveld a blogodat” projektben, ill. a “Készíts oktató videót” projektben megmutathatták kreativitásukat, hobbijukat, s jó tanácsokkal láthatták el korosztályukat a távtanulással kapcsolatosan.

Néhány blog bemutatásra került a Iskolánk a tantermen kívüli oktatásban III. bejegyzésben.

Az oktatóvideók morzsáiból Willinger Roxána készített egy összefoglalót, fogadják szeretettel:

Íme Cap Beáta oktató videója, melyben a kedves látogatót a topvarrás titkaival örvendezteti meg a készítő.

 

 

Nagy tetszést aratott a 6. osztály “Môj rodokmeň” projekt, ill. a földünk és környezetünk tantárgy hosszabb lélegzetű projektje, a 0. osztály “Szervezz kirándulást” projekt, amit a Google Earth alkalmazás használata jellemzett. Erről bővebben Iskolánk a tantermen kívüli oktatásban IV. bejegyzésben olvashatnak.

Az Iskolánk a tantermen kívüli oktatásban V. részben az angol órák kiváló projektjeit mutatta be.  

A 9. osztály diákjai elsőként a Mindmeister alkalmazás segítségével a környezetvédelmi témakört járták végig, s az öltözködés témakör kapcsán divatbemutatót tartottak. Munkájukat a  Character creator oldal volt segítette.

A 10. osztály bebarangolta a világot az utazás témakörén belül. A Gapminder  oldal lehetővé tette, hogy végigsétáljanak a Dollar Streeten, hogy a világ különböző pontjain élő családokat összehasonlítva gyakorolják a melléknévfokozást.

A gimnázium diákjai az év utolsó napjaiban megismerkedtek az animációs film történetével.  Egy Google Forms – ban készült űrlap kalauzolta őket végig a témán,  majd a https://biteable.com/ felületen saját pici motivációs animációt készítettek, mellyel kitartásra buzdítanak mindenkit, erről közösségi oldalunkon bizonyosodhatnak meg a DTH 2020 eseményben.

Videóikra szavazni lehet. Tegyék meg Önök is, ha megtetszett valamelyik.

 

 


 

Persze nem feledkeztünk meg a matematikusainkról sem,  oldalukon is megjelent egy motiváló animáció Hegedűs Vivien jóvoltából:

 

A  DTH 2020 az iskola valamennyi lakóját “megmozgatta”.  Jövőre folytatjuk.